Julfrågor #2

Hade du en bra jul förra året?
Japp! En skön period att vara arbetslös på. Inga inlämningar man måste skynda sig att göra innan jullov osv.
 
Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?
Vi i familjen firade först jul hemma hos oss på förmiddagen. Sen innan Kalle började, åkte pappa iväg för att jobba och lillasyster åkte iväg till kusinerna på mammas sida för att hinna fira lite med dom. Mamma och jag stannade hemma för att slippa stressa så väldigt. Sen vid 5-6 tiden åkte vi och hämtade lillasyster, för att sedan som vanligt åka till Lena och fira jul med släkten på pappas sida. På juldagen firar vi jul med släkten på mammas sida. 
 
Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?
Hm, det vet jag faktiskt inte. Tänker så det knakar, men jag kommer inte på nån speciell jul så där, alla jular har varit bra. Men det är ju också så att det oftast är tiden innan julafton, liksom julmystiden, som är bäst. :)
 
Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?
Har nog inget, så vitt jag kan komma på... Eller, jag minns att när jag var väldigt liten så blev jag sjukt rädd för några tomtar som kom och hälsade på när vi firade jul hos mormor. Dom skulle ju tvunget kramas och skaka hand med en, det tyckte jag var otäckt, haha!
 
När slutade du tro på tomten?
Ingen aning, minns inte ens om jag riktigt trott på tomten på det viset. 
 
Vad är det godaste du ställt ut till tomten på julafton?
Har aldrig ställt ut något till tomten.
 
Ger du något till välgörenhet etc under julen?
Vanligtvis nej, men ifjol gav jag och lillasyster pengar via Unicef i mammas och pappas namn, så dom fick det ju julklapp, liksom. Sen scrappade jag ihop ett minialbum där det stod lite mer ingående vad pengarna gick till (t ex malariasprutor och sånt). Mycket uppskattat! 
 
När julhandlar du?
Jag köper ju bara till mamma, pappa och lillasyster, så för min del är det inte så stressigt med sånt ännu. Jag brukar handla strax innan julafton. Dels velar jag in i det sista över vad jag ska ge, och dels är jag rädd att någon av dom ska gå och köpa det jag tänkt ge dom om jag handlar för tidigt. I fjol beställde jag dock en av lillasysters klappar redan i oktober eller nåt sånt! Hade ångest ända fram till mitten av december att hon skulle få för sig att köpa en likadan, haha. 
 
Hur dags vaknar du på julafton?
Förut vaknade jag tiiiiidigt, tidigt. Men nu brukar jag lägga mig så himla sent dan före dopparedan, så jag sover liksom gott fram till 9-10 nånting. Som en vanlig helgdag, i princip. 
 
När äter ni julmat?
Har ingen bestämd tid, men innan klockan tre blir det ju. 
 
Hur dags öppnar ni julklappar?
Tror det brukar vara runt kl 18, ganska direkt när vi anländer till Lena. Vi brukar hinna lassa ur alla klappar under granen, gå en vända och hälsa på folk, nån hinner i smyg utses till tomte och smyga ut för att byta om och sen efter ens stund knackar tomten på dörren och det blir presentöppning i trappan.
 
Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?
Oj oj oj. Sjukt svårt! Ipoden står högt på listan i alla fall. Den önskade jag mig sååååå mycket minns jag, en lila ipod nano med inskriften "Music is what feelings sound like". Så fick jag den! Använder den extremt ofta än idag, trots sina år på nacken. 
 
Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?
En stor julgran på biblioteksparkeringen och såna där lampgirlanggrejer som hänger mellan byggnaderna och lyser över gatan. Nånstans kan det ibland vara något träd täckt med ljusnät. That's about it.
 
Hur länge är du ledig vid jul?
I fjol var det ju som sagt gött eftersom jag var arbetslös och kunde julmysa i lugn och ro. I år går jag en floristutbildning och kommer hem den 7:e december (Så jag kommer missa ca alla julmarknader och sånt jag vanligtvis brukar gå på... Inte skoj!) och har praktik i två veckor, sen har vi projektarbete hemma i två veckor efter det, så jag får ju vara hemma under jul och nyår i alla fall! Skönt. 
 
Hur länge efter jul har du kvar din julgran?
Det var en bra fråga... Tror vi brukar ha kvar julpyntet till typ Tjugondag Knut. Ibland lite kortare, ibland lite längre än så. Osäker på det, faktiskt.
 
Har du någon gång firat jul utomlands?
Nepp.
 
Har du någon gång gjort egna julkort?
Nu för tiden gör jag alltid egna julkort! Håller nämligen på med scrapbooking.
 
Tycker du om att sjunga julsånger?
Gud, ja!
 
Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?
Det vet jag inte. Jag firar alltid bara med familjen och släkten.
 
Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?
På samma sätt tror jag, men strax innan hade jag nog åkt till New York och julshoppat och upplevt den amerikanska julstämningen på riktigt och inte bara i filmer och serier ;)
 
Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?
Att den är längre och att det inte är så svinkallt. Som kallast får det vara typ -15, efter det blir det bara tortyr.
 
Tror du att vi får en vit jul i år?
Hoppas! Bara det inte är dödskallt och snorhalt. Men efter nyår får snön gärna försvinna för gott...
 
Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?
Har inte skrivit önskelista ännu. Pengar, Ikeas matgrupp "Fusion" (i brunt, inte svart!) och presentkort på diverse roliga ställen är dock en stående punkt på min lista!
 
(Snodde denna jullista från Johanna!)
Postat av: Johanna

Det är alltid lika roligt att läsa vad andra skrivit om julen :) Jag ska också ta och besvara dem idag!

2012-10-03 @ 09:25:44
URL: http://arildsdottir.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0