Årets julkalendersläpp

Varje år brukar det släppas två äldre julkalendrar på DVD, och i år är det "Liv i luckan" och "Rulle på Rullseröd" som står på tur. 
 
 
Liv i luckan (1988):
Julkalendern bygger på texter som barn och ungdomar mellan 8 och 17 år själva skrivit. Varje program innehåller några av berättelserna i dramatiserad form. Här blandas sagor med verkligheter och händelserna utspelar sig bland annat i rymdåldern, i drömmen och i sagornas värld. Vi får möta tomtar och troll, prinsessor och riddare och mycket mer. (Beskrivningen är kopierad från Discshop.se)
 
Rulle på Rullseröd (1974):
Rulle bor på en gård i Bohuslän tillsammans med sin mamma, pappa och lillasyster Hedvig. Rulle har precis börjat skolan men han har svårt att lära sig läsa så han bestämmer sig för att skolstrejka. Rulles mamma är väldigt upptagen med att ta hand om Hedvig och pappan, som är bonde, har problem med sin traktor... (Beskrivningen är kopierad från Discshop.se)
 
Nu var jag ju långt ifrån påtänkt när dessa visades på tv, men jag tycker "Rulle på Rullseröd" låter rätt mysig. Omslaget får mig att tänka på min julfavorit "Kråkguldet". Dock har jag upptäckt att jag har sjukt svårt att orka engagera mig i julkalendrar jag själv inte är uppvuxen med. De enda kalendrar jag gillar som visades innan jag föddes är "Sunes jul" och "Albert och Herberts jul". Är sugen att se "Teskedsgumman", däremot. Men ja, får se om jag hyr någon av dessa i jul. Eller så ser jag helt enkelt mina favoritkalendrar för 457389:e gången istället. Lutar åt alternativ numero dos... ;)
 

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0