Julfilmsrace

Jag har haft ett litet problem genom åren. Jag vill hinna med att se alla mina favoritjulfilmer varje år, samtidigt som jag vill hinna med några nya också. Dock hinner jag nätt och jämt med att se de filmer + julkalendrar + seriejulavsnitt jag vill, eftersom att jag vill se dom så nära julafton som möjligt. Det finns liksom inte utrymme för nya filmer när jag har så många klassiker jag måste se.
 
Därför tyckte jag att jag var hemskt klok tidigare i veckan när jag insåg följande. Jag har ju fått julsjukan på tok för tidigt egentligen, men varför inte ta tillfället i akt och se massa nya julfilmer nu istället? Med nya julfilmer menar jag mestadels filmer av typen lifetime- och hallmark-movies; halv-b tv-filmer med töntigt manus. Men det bör ju finnas guldkorn att gräva fram i den genren med, eller hur? Så nu tänkte jag passa på att dra igenom massa såna filmer, sen skriva kortare omdömen här på bloggen så ni vet om dom är värda att se närmare jul eller inte ;)
 
Vad tycks? Några tips på filmer i den genren jag ej får missa?
 
 
Postat av: Jul hos Linda

Har inga tips men vill bara säga att du inte är ensam! Den här tiden kollar jag alltid julkalendrar jag inte sett tidigare och därmed inte har några som helst känslor för :) vill kolla favoriterna när julafton närmar sig.

Svar: Ja men precis, det är ju så! Julen är ju all about traditioner, men det kan bli lite tjatit i längden också så det gäller ju att gräva fram några nya klassiker då och då :)
Hanna Ståhl

2013-08-26 @ 11:45:47
URL: http://julhoslinda.blogg.se
Postat av: julmust.blogg.se

En film du måste se om du inte har gjort det är "En tomtesaga"/"Christmas Story"/"Joulutarina". Ett kärt barn har många namn haha ;) Nej men den är sjukt otroligt bra och fin film. Skulle dock inte klassa det som någon b-film, men filmtips är aldrig fel! :')

Svar: Menar du den gamla varianten? Finns ju hur många versioner som helst :) Såg senast för någon dag sedan den där versionen med Jim Carrey, då när jag precis börjat mitt julfilmsrace. Men jag ska kolla upp den :)
Hanna Ståhl

2013-08-26 @ 14:24:39
URL: http://julmust.blogg.se/
Postat av: Nilli

Jag är ett stort freak när det kommer till julfilmer och har du en hel hög tips, varav vissa är riktigt B! ;)
Fred Claus (bästa julfilmer ever?!), A Very Harold & Kumar Christmas (underbar om man har lite sjuk humor, som jag), Noel (Ängel i New York), Christmas Do-Over, Make the Yuletide Gay, Holiday in Handcuffs (finns på Netflix om du har det...).

Måste även tipsa om "De fem legenderna" även om den faktiskt utspelar sig runt påsken. Men huvudrollen har Jack Frost och Jultomten är också en av huvudkaraktärerna, så visst bidrar filmen till en hel del stämning också! Hett tips!

Svar: Åh tack, precis den typen av filmer jag letar efter! Jag har sjuk humor, den kommer nog passa mig alldeles utmärkt, haha! Ibland undrar jag om jag var en omogen collage-kille i mitt tidigare liv. Noel fick jag faktiskt med nån tidning för tusen år sen men har aldrig sett den, trots att mamma en gång såg den två gånger på raken och grinade varje gång, haha. Måste pusha mig själv till att orka se den! Supertack, ska kolla upp allihopa :)
Ja den var söt, såg den på bio i julas :) Dock såg vi den på svenska, antar att den är bättre på engelska. Men det var ju trevligt att både jag (21), lillasyster (17) och lillkusin (6) blev betuttade i Jack Frost, haha ;)
Hanna Ståhl

2013-08-26 @ 20:42:13
URL: http://ximasbynilli.blogspot.se/
Postat av: Olivia

Elf tycker jag är jätterolig! A Christmas Story är min absoluta favorit - så rolig! Och Polarexpressen såklart :)

Svar: Elf är ju heeeelt underbar! Köpte den på chans i fjol, hade faktiskt inte sett den tidigare. Sen råkade jag se typ första halvtimmen på tv en gång och gillade den skarpt, så sen köpte jag sen och blev såld! Ska lätt se den i år igen. A christmas story? Måste kolla upp den, alla jultitlar låter så lika så jag har svårt att hålla koll på vilken som är vilken. Polarexpressen är ju också mysig, den har jag också på dvd. Får se om jag hinner med den i år också :)
Hanna Ståhl

2013-08-27 @ 07:14:47
URL: http://ljuvajul.blogg.se
Postat av: Emma Julmust

Jag förstår att du tänker på någon utav de filmerna. Men den heter En tomtesaga på svenska, christmas story på eng och orginalnamnet på den filmen jag menar är Joulutarina. Så söker du på Joulutarina så lär du hitta den direkt! ;)

Svar: Ja men titta, nu blandade jag ihop "story" med "carol" IGEN! Alltid samma visa. Måste alla julfilmer heta så lika? Haha :) Ännu värre att svenska varianten av A christmas Carol heter En julsaga, så tänker jag ju story/saga, liksom. Men tack, den ska jag absolut kolla upp!
Hanna Ståhl

2013-08-30 @ 14:44:30
URL: http://julmust.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0