Julfrågor #3

Oops, nu har jag råkar hitta en ny lista med roliga julfrågor! Dessa kommer ifrån Svensk Jul.
 
Har du något favoritjulpynt?
Hmm... Räknas hela julgranen som ett julpynt? ;) Den är ju viktigast, ingen jul utan julgran. Adventsljusstakar är också viktiga, jag tänder alltid ljus när jag ska julmysa.

Vad gör du dan förre dopparedagen?
Får mamma som hon vill så klär vi granen då, men jag och lillasyster brukar alltid försöka få henne att gå med på att klä den flera veckor tidigare så man hinner njuta av den. Sen åker vi alltid till morbror med familj och har grötmys tillsammans med släkten på mammas sida, det är en fin liten tradition vi har. Dessutom brukar vi titta på "The Preacher's Wife" på kvällen (ibland någon dag innan, men oftast den 23:e), slå in de sista klapparna och lyssna på uppesittarkvällen på lokalradion. 

Vem är din favorit julvärd genom tiderna?
Man "ska" väl säga Arne Weise, men jag gillade Lasse Kronér och Kalle Moraeus minst lika mycket som Arne. Huvudsaken att det är mysgubbar och julstämning i studion!

Hur viktig är julmaten för dig?
Viktig! Dock äter jag inte särskilt mycket på julbordet, men det jag väl äter är dödsviktigt (dvs skinka och leverpastej i princip, haha)

Vad ser du på TV på julafton?
Kalle Anka (Dock var förra året nog den första gången på mååååånga år som jag inte tittade igenom hela programmet. Det var mer att jag hade det på i bakgrunden medan jag gjorde mig i ordning), möjligen nån julfilm eller så som visas på tv och Kan du vissla Johanna ibland om jag hinner. Vi brukar åka hem runt åtta-nio, så då hinner vi ibland hem till Svensson Svensson också. 

Är jultomten viktig för dig?
Nej. När jag var liten så var jag livrädd för tomten, eller inte tomten i sig, utan mer för att någon person iklädd en skäggig mask gav en presenter i utbyte mot kramar. Hua. Det minns jag att jag tyckte var obehagligt.

Äter ni dopp i grytan?
Nej, aldrig ens testat.

Har du någon adventskalender?
Jag har alltid chokladkalendrar, men det brukar vara det enda. Ska försöka hinna köpa en tv-kalender i år, dock (trots ockerpriserna). Men nja, det är väl allt. Däremot brukar jag hålla koll på nätbutikers adventskalendrar, typ discshop, cdon och dyl. Ifall det nu skulle råka räknas ;)

Känner du någon julstämning just nu?
Nej, men jag tycker ändå om att lyssna på julmysik och sånt redan nu. Liksom värma upp lite innan den riktiga julstämningen infinner sig! 

Vilken julfilm tycker du är bäst?
"The Preacher's Wife", no contest. Den absolut bästa julfilmen genom tiderna. Lätt. 

Har du varit Lucia någon gång?
Nej. Eller, på typ dagis och lekis när alla som ville vara Lucia, så var jag ju det. Och någon gång när jag, mamma och lillasyster lussat för släkten när man var yngre. Men inte i större sammanhang, som typ i kyrkan eller på skolan.

Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Lussebullar, under julen äter jag minst tre stycken per dag så det går ju åt en del... Hehe. Livnär mig bokstavligen på lussebullar några perioder per år ;) Pepparkakor bakar vi inte (bara för att göra hus eller så, men inte för att äta), jag tycker köpkakor är godare... 

Bästa julkalendern genom tiderna?
Sunes jul ('91) och Håll huvet kallt ('94)! Kan se dom varje år utan att lessna, helt otroligt. Några andra kalendrar som fajtar i toppen är Lassemajas Detektivbyrå ('06), Julens hjältar ('99) och Pelle Svanslös ('97).

Om du fick bestämma vad du skulle vara i luciatåget vad vill/ville du vara då?
(tomte, lucia, tärna, stjärngose eller pepparkaksgubbe)
Hade ju varit skoj att testa på att vara Lucia någon gång, dock är det nog lite sent för det just nu ;) 

Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Nä, faktiskt inte. 

Dricker du julsnaps? I så fall: vilken är din favorit?
Nej.

Vad gör du för julpyssel?
Julkort brukar jag scrappa! Gör även mina julklappar lite extra pyssliga, typ roliga inslagningar och egna etiketter och sånt. Sen brukar vi kusiner på mammas sida släkten ha en julpysseldag hos mormor, men då blir det ju mest att jag typ hjälper de andra när dom pysslar istället eftersom att jag är äldst av oss som brukar vara med :)  Annars julPYSSLAR jag väl inte på det viset, utan det är mer att jag dekorerar i mitt rum och fixar pepparkakshus, typ.

Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Knäck, så klart. 
Postat av: Svensk Jul

Roligt att läsa dina svar :-)

2012-10-08 @ 12:09:26
URL: http://svenskjul.blogspot.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0