Tipsigt - Varm choklad med polka

Vet att detta är typ det äldsta receptet i historien, men kanske någon har glädje över att få lära sig hur man i ett nafs höjer julmysfaktorn några rejäla procent.
 

1. Jag börjar i alla fall med att hacka lite polkisar. Brukar köra på dollar stores polkagriskäppar för de är smalare och lite mjukare så de går lättare att hacka. Dock hade jag inga såna hemma, så det fick bli änna hårda rackare som flög över hela köket under hackningsprocessen. Well, well.
 

2. Sen värmer jag mjölken. Tycker dock fortfarande det är skitasvårt att få till en riktigt varm mjölk utan att det bildas sånt där äckligt skinn ovanpå. Blir det skinn är det bara att peta bort med en sked, men ändå. Googlade fram ett tips på hur man blir slipper skinnet när man gör sås, och då ska det tydligen funka om man tar en klick smör på en gaffel och drar den över ytan. Om det funkar på mjölk också vettekatten, men kan ju vara värt ett försök. Det värsta jag vet är nämligen när mjölken blir för klent uppvärmd och man måste hetsdricka chokladen för att den inte ska hinna kallna efter två klunkar.
 
Skvätt gärna i lite grädde också, och använd helst röd mjölk. Göttast så.
 
 
3. Medan mjölken värms upp, blandar jag chokladmixen. Doseringen är ju en smaksak, men jag vill ha min choklad ganska söt och att den är lagom i chokladsmaken, INTE för stark. 1,5-2 tsk kakao och 3-3,5tsk socker brukar det bli. Tänk dock på att jag är en sån människa som har typ fyra sockerbitar i mitt te! Å andra sidan kör jag samma dosering när jag bjussar på choklad också, och det brukar gå hem ändå. Huvudsaken är att kakaodoseringen blir bra, det går inte att hälla i mer kakao i efterhand, då blir det bara klumpar i mjöken. Socker kan man däremot vara lite sparsam med i början och hälla i med efterpå om det behövs.
 
Så här brukar i alla fall min mix se ut.
 
 
4. Sen häller jag i litegrann av den varma mjölken och rör om så att chokladmixen löses upp av värmen, precis som är man gör en redning med mjöl och mjölk för att det inte ska uppstå klumpar. Efter det häller jag bara på resten av mjölken och rör om. Här häller jag även på den krossade polkan. Hade ingen grädde hemma denna gång, annars brukar polkan hålla sig på ytan ett tag innan den sjunker ner/smälter. Gillar inte vispad grädde till, men vill man ha den så funkar det förstås. Då strör man ju på polkan på den så blir det lite färgglatt och fint. Eller så kör man på minimarshmallows. Godare än vispad grädde, kan jag tycka.
 
 
Nja, njä, det är väl så jag gör! Återkommer när julkänslan hittat tillbaka till mig!
Postat av: Sannas Christmas

Åh, gott med polka i!

2013-10-04 @ 01:01:19
URL: http://sannaschristmas.se
Postat av: Erica AKA Tomtens Dotter

Älskar polkachoklad. Det är så gott :-)

Svar: Jaa, fabulous!
Hanna Ståhl

2013-10-15 @ 10:55:01
URL: http://tomtensdotter.se
Postat av: Elli

Kan tipsa om att mortla polkagrisarna istället för att hacka. Det går lite lättare också flyger det inte runt i hela köket. :) Ett annat tips är att göra chokladen lite varmare än vanligt och helt enkelt ha i polkagrisarna/stången hela.

2013-10-15 @ 15:03:23
URL: http://marieellinoremelie.blogg.se
Postat av: Johanna - a piece of everything

Åh, det lät gott :D

2013-10-24 @ 09:22:39
URL: http://johannamariakallgren.blogg.se
Postat av: Olivia - LJUVA JUL

En gång när jag var på besök i Örebro fick jag smaka en varm choklad som smakade after eight - och efter dess var jag hooked! Har dock inte lyckats hitta något liknande efter det, men detta måste ju smaka exakt så :) Ser jättegott ut! Ska dessutom prova gaffelknepet, avskyr också skinnet. Blä!

Svar: Neej, gud vad gott det lät! Jag har en ett chokladpulver från Åre choklad med mintsmak, det är supergott! Borde vara lite liknande ju. Dock tycker jag pulvret är för klumpigt, tycker inte det löser upp sig så bra när man blandar direkt i muggen... :/ Kan man inte annars bara värma upp after eight-bitar direkt med mjölken? Vet att man kan göra "fluff" till tårtor genom att smälta godis tillsammans med grädde i en kastrull och sen när det svalnat är det bara att vispa det för att få till en god tårtfyllning. Kanske funkar lika med varm choklad? :)
Hanna Ståhl

2013-11-27 @ 08:35:13
URL: http://ljuvajul.blogg.se
Postat av: Olivia - LJUVA JUL

Det borde ju faktiskt funka! Vad knäppt att jag inte har tänk på det innan! :O

2013-11-30 @ 18:18:14
URL: http://ljuvajul.blogg.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0